Resa med barn?

Då har jag klarat av en veckas semester med två barn. Fyra flygresor, långa bilturer, båtresor och ingen lekplats så långt ögat nådde. Gick det bra? Jajemän.
 
För treåringen var ledorden "muta", "hot" och "lögn".
 
Mutor
Jag hade packat hans lilla reseryggsäck full med praktiska små paket med russin, tablettaskar, klubbor, en serietidning och hans gosekatt som han gärna håller i när något är lite otäckt. Godis som tar lång tid att äta men inte sätts i halsen är att föredra. Han är dessutom en sån som matvägrar när han är iväg så godis är ju ett ganska lätt sätt att få i honom energi. Hellre ett godisstinnt barn än ett superhungrigt, i mina ögon (och öron). Det är ju trots allt inte varje dag han får äta sig mätt på godis. Inte ens varannan.
 
Lögn 
"Planet kan inte lyfta om du inte kissar först."
Den kan nog funka även på större barn om man råkar lägga till att planets bränsleförbrukning är beräknad på passagerarnas torrvikt. Eller så säger man bara som det är: att det är bra att kissa innan man går ombord eftersom det är länge tills nästa tillfälle ges och att man kan sugas ut genom flygplanstoaletten om man har en för liten rumpa. 
 
Hot
Förra året flög jag, Casper (då drygt två år) och min mamma till Turkiet. På Istanbuls flygplats tog han sats och lubbade iväg så fort hans små ben orkade. Det var bara ren tur att han inte försvann i folkvimlet och när vi väl fick tag på honom igen skrev vi vårt telefonnummer med spritpenna över hela hans arm. Den här gången hade min mamma kommit över några praktiska armband där man fyller i sitt telefonnummer och barnets namn ifall hen skulle komma bort. De var aldrig använda i praktiken men skönt att veta att han var taggad. Dessutom var han nog fortfarande skakad över den svavelosande utskällningen han fick den gången.
 
Utöver jag  och mina två barn var även mina föräldrar och min bror och hans sambo med på resan. Bra att vara många? Mnja, säger jag. Risken är stor att konversationen blir i stil med "Var är Casper?" "Jag trodde han var med dig?". Därför kan det vara bra att diktera villkoren för både son och övriga resenärer på förhand och komma överens om vem som håller i vildingen.
 
Nästan åttamånadersklumpen, dårå? Hur underhåller man en sån på planet? undrar ni nu. Det gör man inte, säger jag. Jag hade lagt en ersättningstetra i fickan så att den var kroppsljummen (nästan, i a f) och så fort vi hade lyft och bältesknappen slocknat fick hon en flaska och sov resten av resan. Det funkade tre av fyra flygresor.
 
(Man får ha med sig oöppnade burkar och tetror med barnmat på flyget - se bara till att ha de lättillgängliga i säkerhetskontrollen.)
 
Utöver det valde jag att checka in barnvagnen och bära Matilda i sele på flygplatsen. Jag tvekade länge om jag skulle ta vanlig knytsjal, ringsjal eller bärsele men valet föll efter många om och men på selen av den anledningen att den går snabbast att sätta på sig och är färdiginställd. Är man en van sjalare är en bärsjal säkert att föredra då den även har fler använingsområden (filt, skugga, svalka etc).
 
Var åkte vi, dårå?
Norra norge, till en fjord i Lyngen. Jag brukar beskriva det som "vet ni var Treriksröset ligger? Ännu lite längre norrut." Svägerskan beskrev det som the Norge. Det var fjordar, fjäll och fisk för hela slanten. Glaciärer, iskallt vatten, en sommartemperatur på ca tio grader. Bra ytterkläder (vind- och vattentäta) gjorde vädret drägligt.
 
Vad gjorde ni där, dårå?
Hälsade på släkt. Kastade macka i vattnet. Kastade stora stenar i vattnet. Kastade små stenar i vattnet. Plockade kråkbär och hjortron och fiskade. Men treåringen hade nog kunnat stå hela veckan nere på stranden och kasta sten.
 
Barnen påvkerades inte särskilt mycket av midnattsolen, trots avsaknad av mörkläggningsgardin i sovrummet. Vi vuxna, däremot... Att komma i säng i tid var en omöjlighet.
 
Vilket påminner mig. Får fortsätta en annan gång.


Kommentarer
Anonym

Haha! Klockrent! Tack för tipsen, ska komma ihåg dem inför nästa flygning. Allra helst att gå på toa innan!

2013-07-21 @ 22:39:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0