Sommarvärme och matlagning

Jag funkar dåligt i värmen. Luncherna har degraderats till frysnuggets i ugn och kokt ris i påse. Inte ens en sketen gurkslant orkar jag skära upp. Orkar inte ens sätta gränser utan grabben fick godis och läsk (på en månda! Hujeda mig) mitt på dagen och lilltjejen fick vattenmelon istället för middag.
 
Idag kände jag mig som en Dalimålning då termometern kröp över 45 grader på vår framsida. En som inte känner sig som en utrunnen klocka är Casper som skulle kunna springa Skåne runt i värmen så våra energinivåer är inte riktigt kompatibla, om man säger så. 
 
Men kvällstid, då blommar matlagningen. Just nu har jag snöat in på ugnsrostad potatis - snabbt och lätt! Kvalar lätt in på femminutersmat om det inte vore så att Casper inte gillar't. Några (rätt många - fler än vad du tror) delikatesspotatisar delas i hälften och läggs på en plåt med snittytan uppåt. Penslas med olivolja, någon pepparsort och ev någon örtkrydda. Sprinkla över lite flingsalt. Högt in i ugnen, ca 200 grader i 45 minuter-ish eller tills du tycker de ser och känns färdiga.
 
Idag blev det en helstekt fläskytter som fick sällskapa med potatisen i ugnen och till det en sallad med tomat, gurka och sockerärtor. Trevlig och lättlagad bjudmat.
 
Imorgon får det bli mamma Scan eller lunch i något klimatkontrollerat köpcentra. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0