Ny i stan

- Då har vi lämnat Östergötland bakom oss, sa vi i fredags. 
- Ja, allt utom Caspers dialekt, replikerade min pappa fort.
 
Det tog lång tid innan jag tyckte att östgötan (Öschöttan? Östgotiskan?) lät normal när jag återvände efter en weekend hemmavid. Nu tycker jag att skånskan låter himla konstig och då har jag ändå växt upp här. Men det största tecknet på att jag är en utböling var nog när jag skulle handla mjölk i matvaruaffären och var tvungen att läsa på paketen för att veta vilken fettprocent jag skulle ha. What on erarth är fel på Arla? Knasskåningar med sitt knasmejeri.
 
För övrigt är vi hemlösa nu. Vårt hus såldes i fredags och under måndagen ska köpet på nyhuset gå igenom och på tisdag kommer våra möbler med flyttbilen om allt går som det ska. (Peppar, peppar, ät en hel jäkla tall!) Så i skrivande stund har jag ingen brevlåda, inget hem eller egen säng att sova i. Tur att mina föräldrar sitter på brevlåde- och sängresurser i några dagar.
 
Vi kommer även vara internetlösa i några dagar eftersom det tydligen tar tio arbetsdagar för sommarjobbaren på Bredbandsbolaget att sätta i en sladd. Maken kommer att tugga på knogarna av internetbrist.
 


Kommentarer
Helena Gustafsson

Haha ja jag var fem år när jag flyttade till Skåne, och hade en rätt vild dialekt. En blir assimilerad rätt fort.
Leve Skåne, heja Skånemejerier, hurra för nya märkliga upplevelser i södern och hejja hejja Ellen.

2013-07-01 @ 09:05:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0