Dagens

- Ajdå, vi har 800 g köttfärs i kylen som MÅSTE ätas upp, sa maken med eftertryck.
- Vad gör vi med så mycket köttfärs? undrade jag.
- Köttfärslimpa? Föreslog maken.
 
Egentligen borde jag inte skriva det här. Jag har spenderat enåenhalv timme i köket idag... Maken var hemma, underhöll barnen och jag firade min smittfrihet med en köttfärslimpa. Jag har aldrig lagat köttfärslimpa förut så det var en prövning, både i att läsa recept och receptomvandla. Lagom in i halva receptet brukar jag nämligen glömma bort att dubbla eller halvera eller vad jag nu håller på med så slutresultaten brukar bli sådär.
 
Men idag gick det bra. Det verkar vara svårt att misslyckas med köttfärslimpa, jag kunde i alla fall i princip köra utan måttsats (dumdristigt nog...) och det blev gott ändå. Det kanske går lite snabbare nästa gång men i o m att den ska vara inne i ugnen i nästan en timme är det knappast något helvetestimmesrecept.
 
Men HÄR är receptet.
 
Till detta serverades gårdagens mos till oss föräldrar och nygjort potatismos till sonen. Och sallad, givetvis.
 
(Och det är inte bara jag som lagar mat härihuset, ska ni veta. Men det är bara jag som skriver om det.)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0