Näthatet och nätkärleken

En stor del av mig börjar ifrågasätta allmän rösträtt efter Uppdrag Gransknings program om näthat. Vad är det för nötter som säger "jag håller inte med om dina åsikter" genom att hota med våldtäkt och mord?! Jag ska inte säga mer än att jag hoppas att varje gång någon näthatar så drabbas de av hemorrojder, analklåda och ryggskott - samtidigt. Ketchupmamman  har beskrivit det så himla bra så jag ska inte fördjupa mig mer i det.
 
Det  jag tänkte säga något mer om är #nätkärlek. Alltså den här kampanjen där man ska skicka snälla mail till de man håller med, som man tycker skriver bra och beundrar. Detta ska, enligt kampanjstartarna (Aftonbladet...?) motverka näthatet. Är det bara jag som tycker att det låter som om  när ett barn blir nedslaget på skolgården, mobbat rentav, så säger lärarna till elevens kompisar att vara extra snällt mot just det barnet. Det kan ju inte hjälpa alls!! Det tar inte itu med problemet! Mobbarna kan fortsätta utan repressalier eftersom den mobbade ändå får stöd av sina kompisar. Trams, I tell you. Trams!
 
Sen säger jag inte att vi ska hålla på att mord- och våldtäktshota alla som mord- och våldtäktshotar heller. Öga-för-öga är inte riktigt min melodi. Men, för sjutton, någon måste ju agera mot P12:orna! Det måste bli lika straffbart att hota någon på nätet som i köttsliga livet. 
 
Sen kan jag säga så här (för att generalisera å det grövsta): Jag tänkte inte säga till Matilda att censurera sina åsikter men jag ska göra allt i min makt för att Casper bemöter sina medmänniskor med respekt - även på nätet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0