Tips från coachen

Efter att ha hetshemnet:at i två veckor för att hitta någonstans att bo börjar jag kunna se igenom mäklartugget. Omskrivningarna haglar, vissa mer poetiska än andra. Det där med sjöglimt är ju en klassiker, dvs att man möjligtvis kan se reflektioner av en göl i grannens parabol om man lutar sig farligt långt ut från den franska balkongen. Men här är min egen mäklarspråksanalys:
 
"Spännande planlösning": Helt jävla hopplöst trångt och svårmöblerat.
Om "praktiskt" är ett av de första adjektiven: Inte renoverat sedan 80-talet.
"Välskött": Inte renoverat sedan 60-talet.
"Möjlighet att få det precis som ni vill" eller "ett fynd för den händige": Riv skiten och bygg ett nytt.
"Pampig": Stor, dyr och orenoverad. Dessutom en driftkostnad på minst 60 000kr/år.
Om läget (Här är nyckelorden "populärt område", "barnvänligt" eller "längst in på återvändsgata") nämns först är sällan insidan vidgjort denna sidan millenniet.
 
Bilderna: Om de första fem bilderna i bildlistan är från trädgården är insidan mögelskadad och badrummet anpassat till någon i livets slutskede. Förmodligen luktar det gubbe också.
 
Sen kan man ju välja att göra vad man vill med denna information. Vi som har tio tummar mitt i handen var ju inte jättesugna på ett renoveringsobjekt medan andra kanske har en fäbless för gubbdoft. Vad vet jag.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0