Omnomnomkaka

Jag har en snabblagad kaka som går att göra på ett nafs. Det är riktigt svårt att misslyckas med den också. Receptet kommer från ett utklipp i en av mina föräldrars receptsamlingar och sedan femtonårsåldern kan jag det utantill. Om du har lite rutin på det hela så går det på strax under tio minuter att röra ihop den. Det är alltså en kladdkaka det handlar om.
 
Plocka fram:
Smör, socker, kakao, vaniljsocker, salt, ägg, vetemjöl, ströbröd och form eller form med löstagbar botten och bakplåtspapper.
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Smält 100-150 g smör
 
Blanda 3 dl socker,
3-4 msk kakao (vilket jag först häromdagen räknade ut motsvarar ca en halv dl. Där sparade jag lite disk!)
2 tsk vaniljsocker
1 krm-0,5 tsk salt beroende på smak, tycke och ålder på ätarna.
 
Häll i det smälta smöret.
 
Rör ner två ägg. I grundreceptet står det att man ska röra ner dem ett i taget men jag har testat att röra ner bägge samtidigt och jag märkte ingen skillnad. Lite vardagsrevolt, sådär.
 
Vänd ner 1,5 dl vetemjöl.
 
Häll smeten i en smord och bröad form eller i en form med löstagbar botten. In i ugnen ca 35 minuter. Ställ ut formen på balkongen/terassen/utanför ytterdörren så den svalnar fort. I värsta fall kan man skicka in den i frysen ett tag men risken finns att man måste frosta av den kort därpå. Dessutom kan andra frysvaror bli skadade... Men är nöden som störst kan man väl ha överseende med sånt.
 
Man kan ju bröa formar med annat än ströbröd också. Kokosflingor blir gott, mandelmjöl funkar alldeles utmärkt. Egentligen smakar den här kakan som bäst dagen efter. Då är mitten såhär seg och kolaaktig och kanterna lite lagom hårda. Kakan går förresten utmärkt att frysa också! Bara att plocka fram vid behov.
 
 


Kommentarer
Åsa

Nästan precis samma som min kladdkaka. Men du glömde skriva att man ska göra lite extra för att kompensera för det man äter av smeten. :P

Svar: Så sant. Man kan ta en mindre form också...
Ellen

2013-04-23 @ 20:41:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0