Redan bloggtorka

Asch. Bloggen har varit igång i knappt en månad och det går redan segt att skriva. Mjöh. Vi hoppas på en temporär svacka och att det kommer igång igen.
 
Gårdagens middag var förresten en höjdare, i alla fall ur Caspers synvinkel. Ja, eller munvinkel. Faktum är att när han såg vad som serverades utbrast han:
-Titta mamma, himlen!
 
Och då skulle man kunna tro att det var pannkakor som låg på tallriken med det var en laxomelett med äggnudlar. Det tog ungefär 45 minuter att kläcka middagsidén men inte mer än lika lång tid för att koka upp en liten kastrull med pastavatten och koka färdigt tvåminutersnudlar att utföra. Bra femminutersmat alltså.
 
Jag tinade (nej, vem försöker jag lura. Det var de inte. Men de borde vara tinade.) laxfiléer, delade dem i ganska små bitar. Stekte med citronpeppar och hällde över en "ägglöda",som Casper säger, gjord på ägg, grädde, salt och vitpeppar. Och så lite grönsaker och en klick creme fraiche till det.
 
Dagens middag blev avancerad men oerhört god, fläskstek med skämsgratäng. Fläskstek är på ett sätt femminutersmat då den sköter sig själv i ugnen. Kryddas, bryns och sen i med stektermometer, 175 grader i ugnen. Men den tar ju sin modiga timme i ugnen så det gäller att ha lite framförhållning eller sätta igång med middagen tidigt. 
 
Skämsgratängen bestod av grönsaker på gränsen till att bli för gamla. Den bestod alltså av grönsaker som jag köpt av någon anledning men som blivit liggandes i botten av kylen. Den här gången var det en broccolibukett, en halv fänkål och några cm purjolök. Grönsakerna las i en form och över hälldes en blandning av grädde, creme fraiche, riven ost, pressad vitlök, salt och peppar. In i ugnen 40 minuter. Jag ställde in gratängen när steken var ca 45 grader i mitten. De blev så gott som färdiga samtidigt.


Kommentarer
Anonym

Heja Ellen!
Ge inte upp, dina värformulerade glimtar av vardag lyser upp min pendlingstid, och ger en skön bild av vad som kan väntas.
Kram, MoaHorn

Svar: Nämen! Tackar. Jag ska se vad som kan göras. :-)
Ellen

2013-02-21 @ 11:22:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0