Bästa föräldralögnerna - hela listan!

Jag vet, man ska inte ljuga. Men i krig och föräldraskap får man väl göra lite undantag bara för att vardagen ska gå lite, lite smidigare.
 
Mina favvolögner, utan inbördes ordning:
 
"Det är kaffe!"-lögnen.
I kaffekoppen finns cola, julmust, varm eller kall choklad - en helt vanlig vardag!
 
"Nej, det är ju butikens"-lögnen
När telningen lagt ner en vara man absolut inte tänkt att köpa kan man dra till med att det helt enkelt inte är till salu. Funkar förmodligen inte så högt upp i åldrarna men min snart treåring går på det än så länge. Besläktad med "mamma har inga pengar"-lögnen.
 
"Imorgon"-lögnen
Min snart treåring har väldens sämsta tidsuppfattning. "Imorgon" eller "Epte fovit" (Efter att jag sovit) kan betyda allt från "om en liten stund" till "nästa år". När han således föreslår Busfabriken som lördagsaktivitet kan man helt enkelt svara "imorgon" och han nöjer sig med det.
 
"Vi ska bara ut och åka bilen"-lögnen
...när vi i själva verket ska till förskolan/läkaren eller något annat som han för stunden tycker är tråkigt eller obehagligt. Ja, kanske inte världens bästa lögn eftersom han så småningom kommer att inse vart vi är på väg, men man slipper brotta in honom med våld i bilen. Och att klä på ett vildsint barn vinterkläder har jämförts med att trycka i en gelégroda i ett sugrör eller få ner Peter Harrysson i en våtdräkt. 
 
"Nej, det är slut"-lögnen
När man bara inte orkar ta fighten när sonen vill äta ohälsosamt många russin eller proppa munnen full av bananer en kvart innan middag.
 
"När melodin ljuder är det slut på glass i glassbilen"-lögnen
Förklaring överflödig.
 


Kommentarer
Catrin

Underbara Ellen..! *storleeeeeeer och känner givetvis INTE igen mig*

2013-01-21 @ 21:57:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0