Dagens

Om någon hade frågat mig på vilket sätt jag har förändrats efter att jag fått barn hade jag förmodligen svarat att jag äter mer grönsaker än förr. Jag har blivit nitisk angående grönsaker. Förmodligen för nitisk. Gissa vem som skickade med sonen grönsaksstavar när han skulle på jullunch?
 
Det som äts mest och i princip till alla varma måltider är gurka, tomat  och babyspenatblad. Ibland blir det majs, kokt broccoli eller blomkål. Men i ärlighetens namn är det bara gurka, majs och ibland någon körsbärstomat som Casper äter men jag lägger upp lite av varje på hans tallrik så han vänjer sig vid utseendet. Man kan ju försöka i alla fall.
 
Nock om grönsaker, nu går vi på proteinerna istället. En av mina favoritlaxrätter är lax i ugn, lätt att förbereda och sköter sig själv. Det tar inte fem minuter innan maten är på bordet men förberedelsetiden är minimal, därför kvalar den in i femminuterreceptsklubben.
 
Det som krävs är: tinade laxfiléer, creme fraishe, pepparrotsvisp, salt, vitpeppar, citronsaft. (Om du saknar citronsaft eller vitpeppar, ta citronpeppar istället. Minst lika gott.)
 
1. Lägg fisken i en form, häll på lite citronsaft, salt och vitpeppar.
2. Blanda creme fraishe och pepparrotsvisp tills du tycker det sakar gott och kleta det på fisken, ett litet täcke på varje filé är lagom.
3. In i ugnen, 200 grader i 20-25 minuter.
 
Den här rätten går ju också att variera i det oändliga, man måste inte ha pepparrotsvisp utan kan blanda creme fraishen med kaviar, dill eller fetaost. 
 
Tillbehör då? Kokt potatis för den som gillar det. Dela den i små bitar så går det fort att koka.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0