Dagens

 
Med ojämna mellanrum tänker jag "Ris? Det var ju länge sedan vi åt. Och Casper tycker ju om det. Bra, det gör jag!". Sen tillagar jag lunch eller middag, vi äter och sen inser jag varför det var länge sen vi åt ris.
 
 
 
Det hamnar ju överallt!!!!!
 
Nåja. Kokoskyckling är dagens barnvänliga recept. Det tar lite längre tid (ca 30 min) att göra så risken finns att kidsen måste mutas* under tiden. 
 
Det som behövs: Ris, kyckling, lök, paprika, broccoli, kokosmjölk, röd currypasta, salt, peppar, (grönsaksstavar och tålamod).
 
1. Koka ris på valfritt sätt. Själv är jag världssämst på att koka ris på traditionellt sätt - antingen bränns det i botten eller så blir det inte färdigkokt (eller bägge delar) så jag föredrar påsris. Eller skit i riset och ta nåt annat istället.
 
2. Hacka lök, strimla kyckling, skär paprika och broccoli i lagom stora bitar bitar.
 
3. Stek löken och kycklingen.
 
4. Tillsätt kokosmjölk och röd currypasta.
 
5. Red med maizena eller liknande.
 
5. Häll i grönsakerna.
 
6. Smaka av med salt och peppar.
 
7. Låt puttra tills grönsakerna är lagom spänstiga och riset är färdigt.
 
Servera gärna med lite creme fraishe eller yoghurt.
 
Detta är en rätt som man med fördel kan anpassa till vemsomhelst - tillsätt andra grönsaker (bambuskott, blomkål, minimajs - you name it!) eller varför inte räkor eller fisk istället för kyckling?
 
*Mutor: Innanmiddagenmutor härihuset består mestadels av grönsaksstavar eller vattenlek. Ställ barnet på en stol vid vasken, ställ en bunke och ett dl-mått i diskhon och ladda upp med mopp och tålamod. Det blir blaskigt men man får några minuter för sig själv till grönsakshackning.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femminutersmamman

Bara fem minuter till, snälla!

RSS 2.0